Monday, February 7, 2022

Vad är argumentuppsats

Vad är argumentuppsats



Writing Lab Purdue OWL Research Kontakt Webbkarta. Vad är argumentuppsats med andra ord, ett definitionsargument är ett som hävdar att vi inte kan göra tydliga påståenden eller ha en klar förståelse av en fråga förrän vi förstår exakt vad termerna betyder. Så du måste ha tillräckligt med tålamod. Colomb, Joseph M. Det här exemplet har ett Rogerianskt tillvägagångssätt: Det erkänner först fördelarna med den motsatta positionen och belyser sedan problem med den positionen, vad är argumentuppsats. Exempel på den här typen av argument kan se ut ungefär så här: En argumenterande uppsats som kräver en omprövning av kraven på preventivmedel i lagen om prisvärd hälsovård med fokus på att förklara vad preventivmedel är, vilka alternativen är och hur de arbete.





Modeller för argumenterande uppsatser



Den här sidan presenteras av OWL vid Purdue University. När du skriver ut den här sidan måste du inkludera hela det juridiska meddelandet, vad är argumentuppsats. Alla rättigheter förbehållna. Detta material får inte publiceras, reproduceras, sändas, skrivas om eller omdistribueras utan vad är argumentuppsats. Användning av denna webbplats innebär att du accepterar våra villkor för rättvis användning. Diskurssätten—Exposition, Beskrivning, Berättande, Argumentation EDNA—är vanliga vad är argumentuppsats uppgifter du kan stöta på i dina skrivarlektioner.


Den argumenterande uppsatsen är en genre av skrivande som kräver att studenten undersöker ett ämne; samla, vad är argumentuppsats, generera och utvärdera bevis; och fastställa en ståndpunkt i ämnet på ett kortfattat sätt. Observera: Viss förvirring kan uppstå mellan den argumenterande uppsatsen och den förklarande uppsatsen. Dessa två genrer liknar varandra, men den argumenterande uppsatsen vad är argumentuppsats från expository essän i mängden föreskrivande uppfinning och forskning involverad. Den argumenterande uppsatsen tilldelas vanligtvis som en slutsten eller slutprojekt i första året skrivande eller avancerade kompositionskurser och involverar lång, detaljerad forskning.


Expository essäer involverar mindre forskning och är kortare i längd, vad är argumentuppsats. Expository essäer används ofta för skrivövningar eller test i klassen, till exempel GED eller GRE. Argumenterande essäuppgifter kräver i allmänhet omfattande forskning av litteratur eller tidigare publicerat material. Argumenterande uppdrag kan också kräva empirisk forskning där studenten samlar in data genom intervjuer, undersökningar, observationer eller experiment. Oavsett mängden eller typen av forskning som är involverad, måste argumenterande essäer skapa en tydlig avhandling och följa sunda resonemang. I första stycket i en argumentuppsats bör eleverna sätta sammanhanget genom att granska ämnet på ett allmänt sätt.


Därefter bör författaren förklara varför ämnet är viktigt eller varför läsare bör bry sig om frågan. Slutligen ska studenterna presentera examensarbetet. Det är viktigt att detta avhandlingsutlåtande är lämpligt begränsat för att följa riktlinjerna som anges i uppgiften. Om studenten inte behärskar denna del av uppsatsen kommer det att vara ganska svårt att komponera en effektiv eller övertygande uppsats. Övergångar är murbruket som håller ihop grunden till uppsatsen. Övergångar bör avsluta idén från föregående avsnitt och introducera idén som ska följa i nästa avsnitt.


Varje stycke bör begränsas till diskussionen om en allmän idé. Detta kommer att möjliggöra klarhet och riktning genom hela uppsatsen. Det är viktigt att notera att varje stycke i uppsatsens brödtext måste ha någon logisk koppling till avhandlingens uttalande i det inledande stycket. Vissa stycken kommer att stödja avhandlingens uttalande direkt med bevis som samlats in under forskningen. Det är också viktigt att förklara hur och varför bevisen stöder avhandlingsordern. Men argumenterande uppsatser bör också överväga och förklara olika synpunkter på ämnet. Beroende på uppdragets längd bör eleverna ägna ett eller två stycken av en argumenterande uppsats till att diskutera motstridiga åsikter om ämnet.


Istället för att förklara hur dessa olika åsikter är felaktiga, bör eleverna notera hur åsikter som inte stämmer överens med deras avhandling kanske inte är välinformerade eller hur de kan vara inaktuella. Den argumenterande uppsatsen kräver väl undersökt, korrekt, detaljerad och aktuell information för att stödja avhandlingens uttalande och överväga andra synpunkter. Vissa faktiska, logiska, statistiska eller anekdotiska bevis bör stödja avhandlingen. Eleverna måste dock ta hänsyn till flera synpunkter när de samlar in bevis. Som noterats i stycket ovan kommer en framgångsrik och väl avrundad argumenterande uppsats också att diskutera åsikter som inte överensstämmer med avhandlingen.


Det är oetiskt att utesluta bevis som kanske inte stödjer avhandlingen. Det är vid denna tidpunkt av uppsatsen som eleverna kan börja kämpa. Detta är den del av uppsatsen som kommer att göra det mest omedelbara intrycket på läsarens sinne. Därför måste det vara effektivt och logiskt. Inför inte någon ny information i slutsatsen; syntetisera istället informationen som presenteras i uppsatsens brödtext. Berätta om varför ämnet är viktigt, gå igenom huvudpunkterna och granska din avhandling, vad är argumentuppsats.


Du kanske också vill ta med en kort diskussion om mer forskning som bör slutföras i ljuset av ditt arbete. Kanske är det bra att tänka på en uppsats i form av en konversation eller debatt med en klasskamrat. Om jag skulle diskutera orsaken till andra världskriget och dess nuvarande effekt på dem som levde genom den tumultartade tiden, vad är argumentuppsats, det skulle finnas en början, mitten, vad är argumentuppsats avsluta samtalet. Faktum är att om jag skulle avsluta argumentationen i mitten av min andra punkt, skulle frågor uppstå om de nuvarande effekterna på dem som levde genom konflikten. Därför måste den argumenterande uppsatsen vara komplett, och logiskt så, utan att lämna några tvivel om dess avsikt eller argument. En vanlig metod för att skriva en argumenterande uppsats är metoden med fem stycken.


Detta är dock inte på något sätt den enda formeln vad är argumentuppsats skriva sådana uppsatser. Vad är argumentuppsats det låter okomplicerat, det är för att det är; i själva verket består metoden av a ett inledande stycke b tre stycken i bevisorganet som kan innefatta diskussion om motsatta åsikter och c en slutsats. Komplexa frågeställningar och detaljerad forskning kräver komplexa och detaljerade uppsatser. Argumenterande essäer som diskuterar ett antal vad är argumentuppsats forskningskällor eller empirisk forskning kommer med all säkerhet att vara längre än fem stycken.


Författare kan behöva diskutera sammanhanget kring ämnet, informationskällor och deras trovärdighet, samt ett antal olika åsikter om frågan innan de avslutar uppsatsen. Många av dessa faktorer kommer att avgöras av uppdraget. Hitta information För Hitta information För akademiker Antagning Aktuella studenter Friidrott Om Karriärer Blivande studenter Forskning och partnerskap Snabblänkar Ansök Nyheter President Butiksbesök Ge akut. Purdue Online Writing Lab College of Liberal Arts. Writing Lab Purdue OWL Research Kontakt Webbkarta.


Allmänt skrivande Akademiskt skrivande Uppsatsskrivning. Välkommen till Purdue OWL Den här sidan presenteras av OWL vid Purdue University. Sammanfattning av argumenterande essäer: Diskurssätten—utläggning, beskrivning, vad är argumentuppsats, Berättande, argumentation EDNA - är vanliga pappersuppgifter du kan stöta på i dina skrivklasser.





michel de montaigne uppsatser sparknotes



Detta material får inte publiceras, reproduceras, sändas, skrivas om eller omdistribueras utan tillstånd. Användning av denna webbplats innebär att du accepterar våra villkor för rättvis användning. Diskurssätten—Exposition, Beskrivning, Berättande, Argumentation EDNA—är vanliga pappersuppgifter du kan stöta på i dina skrivarklasser. Den argumenterande uppsatsen är en genre av skrivande som kräver att studenten undersöker ett ämne; samla in, generera och utvärdera bevis; och fastställa en ståndpunkt i ämnet på ett kortfattat sätt. Observera: Viss förvirring kan uppstå mellan den argumenterande uppsatsen och den förklarande uppsatsen. Dessa två genrer liknar varandra, men den argumenterande uppsatsen skiljer sig från den förklarande uppsatsen när det gäller mängden föreskrivande uppfinning och forskning som är involverad.


Den argumenterande uppsatsen tilldelas vanligtvis som en slutsten eller slutprojekt i första året skrivande eller avancerade kompositionskurser och involverar lång, detaljerad forskning. Expository essäer involverar mindre forskning och är kortare i längd. Expository essäer används ofta för skrivövningar eller test i klassen, till exempel GED eller GRE. Argumenterande essäuppgifter kräver i allmänhet omfattande forskning av litteratur eller tidigare publicerat material. Argumenterande uppdrag kan också kräva empirisk forskning där studenten samlar in data genom intervjuer, undersökningar, observationer eller experiment. Oavsett mängden eller typen av forskning som är involverad, måste argumenterande essäer skapa en tydlig avhandling och följa sunda resonemang. I första stycket i en argumentuppsats bör eleverna sätta sammanhanget genom att granska ämnet på ett allmänt sätt.


Därefter bör författaren förklara varför ämnet är viktigt eller varför läsare bör bry sig om frågan. Slutligen ska studenterna presentera examensarbetet. Det är viktigt att detta avhandlingsutlåtande är lämpligt begränsat för att följa riktlinjerna som anges i uppgiften. Om studenten inte behärskar denna del av uppsatsen kommer det att vara ganska svårt att komponera en effektiv eller övertygande uppsats. Övergångar är murbruket som håller ihop grunden till uppsatsen. Övergångar bör avsluta idén från föregående avsnitt och introducera idén som ska följa i nästa avsnitt. Varje stycke bör begränsas till diskussionen om en allmän idé. Detta kommer att möjliggöra klarhet och riktning genom hela uppsatsen.


Det är viktigt att notera att varje stycke i uppsatsens brödtext måste ha någon logisk koppling till avhandlingens uttalande i det inledande stycket. Vissa stycken kommer att stödja avhandlingens uttalande direkt med bevis som samlats in under forskningen. Det är också viktigt att förklara hur och varför bevisen stöder avhandlingsordern. Men argumenterande uppsatser bör också överväga och förklara olika synpunkter på ämnet. Beroende på uppdragets längd bör eleverna ägna ett eller två stycken av en argumenterande uppsats till att diskutera motstridiga åsikter om ämnet. Istället för att förklara hur dessa olika åsikter är felaktiga, bör eleverna notera hur åsikter som inte stämmer överens med deras avhandling kanske inte är välinformerade eller hur de kan vara inaktuella.


Den argumenterande uppsatsen kräver väl undersökt, korrekt, detaljerad och aktuell information för att stödja avhandlingens uttalande och överväga andra synpunkter. Vissa faktiska, logiska, statistiska eller anekdotiska bevis bör stödja avhandlingen. Den Rogerianska modellen består också av fyra steg som du kan upprepa under hela din uppsats:. Denna modell bygger upp en tydlig bild av båda sidor av ett argument och söker en kompromiss. Det är särskilt användbart när människor tenderar att vara oense i den fråga som diskuteras, vilket gör att du kan närma dig motsatta argument i god tro. Oavsett vilket tillvägagångssätt du tar, bör din uppsats alltid vara strukturerad med en introduktion, en kropp och en slutsats. Scribbr Plagiat Checker.


Liksom andra akademiska uppsatser börjar en argumenterande uppsats med en introduktion. Internets spridning har haft en världsomvälvande effekt, inte minst på utbildningsvärlden. Användningen av internet i akademiska sammanhang ökar, och dess roll i lärande är hett debatterad. För många lärare som inte växt upp med denna teknik verkar dess effekter alarmerande och potentiellt skadliga. Denna oro, även om den är förståelig, är missriktad. Nackdelarna med internetanvändning uppvägs av dess avgörande fördelar för studenter och lärare – som en unikt omfattande och tillgänglig informationskälla; ett sätt för exponering för och engagemang med olika perspektiv; och en mycket flexibel lärmiljö.


Kroppen i en argumenterande uppsats är där du utvecklar dina argument i detalj. I standardformatet med fem stycken för korta uppsatser tar kroppen upp tre av dina fem stycken. I längre uppsatser blir det fler stycken och kan delas upp i avsnitt med rubriker. Varje stycke täcker sitt eget ämne, introducerat med en ämnesmening. Det här exemplet har ett Rogerianskt tillvägagångssätt: Det erkänner först fördelarna med den motsatta positionen och belyser sedan problem med den positionen. Lärare har uppenbarligen inte fel när de ser användningen av Wikipedia som allestädes närvarande bland sina elever; men påståendet att det motverkar engagemang med akademiska källor kräver ytterligare utredning. Denna punkt behandlas som självklar av många lärare, men Wikipedia själv uppmuntrar uttryckligen eleverna att titta på andra källor.


Faktum är att för många studenter är Wikipedia deras första möte med begreppen citering och hänvisning. Användningen av Wikipedia har därför en positiv sida som förtjänar djupare överväganden än den ofta får. En argumenterande uppsats avslutas med en slutsats som sammanfattar och reflekterar över argumenten som framförs i kroppen. Inga nya argument eller bevis dyker upp här, men i längre uppsatser kan du diskutera styrkorna och svagheterna i ditt argument och föreslå ämnen för framtida forskning. I alla slutsatser bör du betona relevansen och vikten av ditt argument. Internet har haft en stor positiv inverkan på utbildningsvärlden; Bortsett från enstaka fallgropar, är dess värde uppenbart i många tillämpningar. Framtiden för undervisningen ligger i de möjligheter som internet öppnar för kommunikation, forskning och interaktivitet.


Som populariteten för distansundervisning visar, värdesätter eleverna flexibiliteten och tillgängligheten som erbjuds av digital utbildning, och lärare bör fullt ut ta till sig dessa fördelar. En argumenterande uppsats tenderar att vara en längre uppsats som involverar oberoende forskning och syftar till att föra ett originellt argument om ett ämne. Dess avhandlingsuttalande gör ett kontroversiellt påstående som måste stödjas på ett objektivt, evidensbaserat sätt. Det syftar snarare till att förklara något t.ex. Expository essäer är ofta kortare uppdrag och förlitar sig mindre på forskning. På högskolenivå måste du korrekt citera dina källor i alla uppsatser, forskningsartiklar och andra akademiska texter förutom tentor och övningar i klassen.


Lägg till ett citat när du citerar, parafraserar eller sammanfattar information eller idéer från en källa. Du bör också ange fullständig källinformation i en bibliografi eller referenslista i slutet av din text. Det exakta formatet på dina citat beror på vilken citeringsstil du instrueras att använda. De vanligaste stilarna är APA, MLA och Chicago. Majoriteten av de uppsatser som skrivs på universitetet är någon slags argumenterande uppsats.

No comments:

Post a Comment